In het kader van het project iWKS onderzoekt Rijkswaterstaat de 
mogelijkheid om gebruik te maken van Floating Car Data ten behoeve van 
filestaartbeveiliging op Nederlandse snelwegen.
In Nederland is de filestaartbeveiliging geeffectueerd door matrixborden 
boven de weg die worden aangestuurd door een systeem met de naam
Motorway Traffic Managent (MTM). In een eerder project is al ervaring 
opgedaan door MTM beeldstanden te genereren op basis van FCD data en 
deze te vergelijken met MTM beeldstanden zoals gegenereerd door de RWS 
systemen. De verkeerskundige evaluatie van dit project is destijds door 
Modelit uitgevoerd, zie Zijpp (2017).
In het eerdere project werd zoveel mogelijk voldaan aan de eisen van een 
productieomgeving door de beeldstanden real-time te bepalen en 
beschikbaar te maken in de verkeerscentrale. 
Het huidige project “Pilot met Floating Car Data ten behoeve van 
Automatische Incident Detectie van Rijkswaterstaat” beoogt in technisch 
opzicht een stap verder te zetten door een aantal fysieke wegkantsystemen
langs de weg te installeren en deze aan te sturen met FCD gebaseerde 
beeldstanden. Op tenminste één van deze wegkantsystemen zijn ook de 
matrixsignaalgevers aangesloten, zodat ook deze hardware getest wordt. 
De matrixborden worden evenwel nog niet aan de weggebruikers getoond.
In het project wordt gebruik gemaakt van een nieuwe generatie 
“intelligente” wegkantsystemen (iWKS). In tegenstelling tot de traditionele 
MTM systemen kan de functie van deze iWKS systemen worden gewijzigd 
door het aanpassen van de software die erop draait.
Lees het volledige rapport (pdf)
 
    
     
                                                            